Google
خانه / دانستنی ها / Root کردن گوشی چیست؟

Root کردن گوشی چیست؟

htc-hero-android-rooting-menu-2o

سلام. شاید خیلی ها با این واژه روبرو شده باشید. امروز می خوام کمی بیشتر راجع به واژه رووت و رووت کردن توضیح بدم.

رووت کردن عبارت است از اییجاد تغییرات در سیتم گوشی تلفن همراه جهت دسترسی عمیق و بیشتر به زیر سیتم های سیتم عامل که معمولا به این خاطر انجام میشه که می خواهیم کاری و با گوشی بکنیم که قبلا این اجازه داده نمی شده. در حقیقت وقتی گوشی رووت میشه دسترسی به سیستم از نوع ممتاز میشه و به زبان ساده خیلی از حد و مرزهای دسترسی به سیتم برداشته میشه. همانطور که می دانید هسته اصلی سیتم عامل اندروید، سیستم عامل لینوکس است و روت کردن آن مانند اییجاد دسترسی  Administrator در لینوکس است. اگر بخواهیم با سیتم عامل iOS مقایسه کنیم رووت کردن معادل jailbreaking در iOS است.

 

یک مثال: اگر گوشی شما رووت باشه نرم افزار کافه بازار می تونه با دسترسی سیتمی عمیق تر به گوشی بعد از دانلود برنامه ها اونو بصورت خودکار نصب کنه! برای همین اگر در تنظیمات برنامه کافه بازار دقت کنید، اگر گوشیتون رووت نباشه و گزینه “نصب خودکار” رو فعال کنید با پیغام خطا روبرو می شوید.

گفتن اینکه آیا رووت کردن گوشی خوبه یا بده یا اینکه اصلا قانونی هست یا اینکه عملی زشت و غیر قانونیه فعلا کمی پیچیده است. به عنوان مثال تمامی ورژن های Google Nexus به صورت قانونی رووت میشند، یعنی شرکت این اجازه رو به شما می دهد. مثلا شرکت سونی در سایت رسمیش طریقه رووت کردن را هم قدم به قدم آموزش داده است. ولی مثلا شرکت اپل هیچ گاه اجازه jailbreake کردن را به کاربرانش نداده است. شرکت های   sony   ،  HTC ،  Asus  و google اجازه رووت کردن را می دهند. بنابر این رووت کردن گوشی های این شرکت ها قانونی است ولی jailbreake تمامی مدل های اپل غیر قانونی می باشد.

Android-Root

رووت کردن هم مزایایی دارد و هم ایراداتی. اگر شما کاربر معمولی هستین و دوست دارید همه چیز “همه چی آرومه…” باشه، گوشیتونو رووت نکنید. زیرا گوشی از حالت استاندارد خارج میشه و علاوه بر خطراتی که هنگام رووت کردن داره سرویس دهی شرکت تولید کننده به شما تقریبا قطع میشه. مثلا دیگه نمی تونید ورژن اندرویدتون رو در صورت وجود آپدیت، ارتقاع بدین. مثلا فرض کنید شما برادرتان هردو گوشی galaxy s5 دارین با این تفاوت که برای شما رووت شده ولی برای ایشون خیر. فرض کنید که آپدیت Android 5.0 lollipup براش بیاد. اخوی محترم می تونه به راحتی گوشیشو با زدن دوتا بله و خیر آپدیت  کنه ولی شما خیر. البته به این سادگی ها نمیشه و کار خیلی پیچیده میشه. ولی از طرف دیگه برای بعضی ها که کارهای خاصی با گوشی دارن من جمله خودم واجبه که گوشی رووت باشه و اگه نباشه کلا نمی تونم باگوشیم هیچ کاری کنم. برای آپدیتشم بصورت دستی Rom های مناسب رو می گیرم و گوشیمو آپدیت می کنم. یعنی دردسر آپدیت دستی و خطرات احتمالی رو به جون می خرم.

امید وارم مطلب براتون مفید بوده باشه. اگر سوالی داشتید در کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme