Google
خانه / دانستنی ها / چگونه در ویندوز عددفارسی را دقیقاً فارسی تایپ کنیم؟

چگونه در ویندوز عددفارسی را دقیقاً فارسی تایپ کنیم؟

به نقل از biteCode.ir

کاربرد این قضیه وقتی است که مثلا می خواهید عددفارسی ٧ را تایپ کنید اما هفت لاتین نمایش داده می شود. این در صورتی است که زبان صفحه کلیدتان را روی زبان فارسی یا عربی تنظیم کرده اید. این موضوع در محیط های برنامه نویسی هم بسیار پرکاربرد است. برای نمایش کاراکتر مورد نظر باید دقیقاً کد Unicode کارارکتر را تایپ کنید.

Unicode چیست؟

unicode یک استاندارد بین المللی برای کاراکتر است که امروزه تقریباً هر سیستمی از آن پشتیبانی می کند و می تواند کاراکترهای آن را نمایش بدهد. در این استاندارد هر حرف یا کاراکتر دارای یک کد منحصر به فرد است و برای نوشتن یا نمایش آن کافی است از این کد استفاده کرد و محیط هایی که از استاندارد پشتیبانی می کنند بجای نمایش کد، کاراکتر مورد نظر را نمایش می دهند و این کارارکترها در همه جا استاندراد و یک طور نمایش داده می شود. برای بهتر متوجه شدن موضوع می وانید به این مقاله مراجعه کنید.

کدهای حروف فارسی

همانطور که گفتم هر کارارکتری دارای کد منحصر به فرد است و در جایی که لازم است می توان دقیقاً از آن کاراکتر استفاده کرد. جدول های زیر کدهای اعداد و حروف ویژه فارسی می باشد:

Character Name Character Entity Hex Entity
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT ZERO ۰ &‌#۱۷۷۶;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT ONE ۱ &‌#۱۷۷۷;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT TWO ۲ &‌#۱۷۷۸;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT THREE ۳ &‌#۱۷۷۹;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT FOUR ۴ &‌#۱۷۸۰;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT FIVE ۵ &‌#۱۷۸۱;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT SIX ۶ &‌#۱۷۸۲;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT SEVEN ۷ &‌#۱۷۸۳;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT EIGHT ۸ &‌#۱۷۸۴;
EXTENDED ARABIC-INDIC DIGIT NINE ۹ &‌#۱۷۸۵;

حال سوال اینجاست که چگونه این کاراکتر ها را تایپ کنیم. برای اینکار اول لازم است گزینه تایپ Unicode بر اساس کد Hex را در ویندوز فعال کنیم.

دکمه start ویندوز را زده و و عبارت regedit را تایپ کنید تا برنامه ریجیستری ادیتور باز شود. سپس به مسیر HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Input Method بروید و یک آیتم از جنس String value با نام EnableHexNumpad بسازید و مقدار آن را ۱ قرار دهید. حال سیستم را یکبار Restart کنید. تایپ کردن Unicode با کد Hex برای شما فعال شده است. هرجا که خواستید این حروف Unicode را تایپ کنید کافیست Alt کیبورد را نگه داشته و سپس از بخش اعداد کیبورد ( بخش سمت راست) اول + را زده سپس کد hex را از جدول بالا (عبارت بعد x ) را تایپ کرده و نهایتاً Alt را رها کنید. کاراکتر شما تایپ خواهد شد!

برای مشاهده مقاله کامل به bitecode.ir مراجعه کنید. تصمیم دارم مطالب آموزشی را کم کم به این سایت منتقل کنم. نظر یا پیشنهادی داشتید در خدمت هستم.

۱ دیدگاه

  1. خیلی خوب است
    متشکریم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme